Geschiedenis van Nike

Het zal je misschien verbazen dat een van ’s werelds beroemde schoenen, sport attributen en kleding merken is vernoemd naar een Griekse godin voor overwinning.

header1

De eerste verkoper die bij Nike in dienst trad in 1965 was Jeff Johnson. Op een nacht droomde hij van Nike, de gevleugelde godin en stelde de naam voor aan de oprichters Phil Knight en Bill Bowerman. De twee heren waren overtuigd en het wereld beroemde merk was geboren.
Nike was de gevleugelde godin van overwinning. Overwinning in zowel oorlog als in vredestijd. Toen Zeus bondgenoten verzamelde aan het begin van de Titanen oorlog, schonk zijn vrouw Styx hem vier kinderen: Nike (overwinning), Kratos (sterkte), Zelos (rivaliteit) en Bia (kracht). Nike werd aangewezen als zijn strijdwagen menner en samen werden ze de vier afgezanten van de troon van Zeus.

Nike werd afgebeeld op een eeuwen oude Griekse vaas met verschillende attributen waaronder een krans of sjerp om een overwinnaar te kronen, een kom en beker om uit te drinken, een wierook standaard, een altaar en een luit om muziekaal de overwinning te vieren. In oorlogstijd tijdens de Oorlog van de Reuzen, verscheen Nike als de strijdwagen koetsier en in mozaïeken van kunst verschijnt Nike met een palmtak in haar hand als een symbool van overwinning.
Nike werd vergeleken met de godin Athena en was dan ook regelmatig bij haar in de buurt te vinden.

Het bedrijf Nike

just_do_it

Nike stond eerder bekend als Blue Ribbon Sports (RBS) en was opgericht in 1964 door Phil Knight en Bill Bowerman. Phil Knight was een hardloper in Portland en trainde onder de coach Bill Powerman. Bill Powerman zocht naar een manier om de prestaties van zijn studenten te verbeteren en richtte zich vooral op het schoeisel om dit te bereiken. Hij probeerde veel verschillende combinaties maar deze waren niet bepaald succesvol. Ondertussen maakte zijn student, Phil Night, zijn opleiding af in financiën op de universiteit van Stanford. Daar schreef hij een werkstuk waarin hij suggereerde om schoenen in Japan te laten fabriceren om de concurrentie tegen te gaan van de bekende Duitse merken die toentertijd de markt beheersten.
Zijn suggesties werden niet serieus genomen dus besloot hij zelf schoenen van Japan te importeren en deze zelf te verkopen. Hij probeerde zijn schoenen ook aan zijn coach Bill Bowerman te verkopen maar deze toonde meer interesse om partner te worden van Phil. De zaken verliepen eerst moeizaam maar in 1965 hadden ze al een omzet gedraaid van maar liefst $20,000.

Nu hun bedrijf goed liep, probeerde ze een eigen merk schoenen uit te brengen. Na enkele moeizame jaren brachten ze in 1971 een licht gewicht training schoen uit dat een zool had met honingraad patroon voor betere grip. De schoen werd gebruikt in de “Track & Fields Trails” in 1972 dat in de Verenigde Staten werd gehouden.

De eerste Nike

Hun mascotte voor de schoen was Steve Prefontaine, welke tijdens zijn studie tijd tussen 1969 en 1972 maar liefst 7 Amerikaanse records op zijn naam had staan met hardlopen. Al snel werd de Nike Air technologie gelanceerd in 1979. Dit stelde ze in staat om hun bekendheid te vergroten tussen de hevige concurrentie. De snelle groei van Nike was enorm tijdens deze periode en in 1982 waren ze de nummer 1 leveranciers voor atletiek en training schoenen in Amerika.

Het Nike logo, de zogenaamde “Swoosh” en de zin “Just Do It”, werden al snel een duidelijk begrip. In 1985 ontwierpen ze schoenen voor een NBA basketbal speler genaamd Michael Jordan. Mede door zijn populariteit brak Nike door de verkoop records. Al snel begon Nike ook met het ontwerpen van andere training assecoires. Ze tekende voor verschillende internationale teams zoals het Braziliaans voetbal elftal en het mannelijke en vrouwelijke voetbal team uit de Verenigde Staten. In 1996 tekende Nike bij de wereldberoemde golfer Tiger Woods voor een bedrag van $5 miljoen per jaar. De rest van het verloop van Nike en zijn marketing is natuurlijk duidelijk.

Nike bleef nieuwe edities van zijn producten ontwerpen. Ze ontwierpen de Nike Shox in het jaar 2000 die wereldwijde bekendheid kreeg. Vandaag de dag is Nike een gigant die verschillende sporten als tennis, honkbal, voetbal, cricket en atletiek sponsort.

De drijfveer van Bill Bowerman om telkens met een beter ontwerp te komen en de handelskennis van Phil Knight, zorgde voor een van de meest winstgevende en bekende bedrijven op de wereld. In het jaar 2012 bedroeg de winst meer dan $24 biljoen.

Nike heeft meer dan 44,000 mensen in dienst en het merk zelf wordt geschat op een waarde van $10 biljoen. Het succes van Nike is het resultaat van constante nieuwe ideeen en tijdelijke investeringen waardoor Nike nu meer dan honderd miljoen dollars per jaar opbrengt.